“At hvile i hjertet”

Når du har mistet et betydningsfuldt menneske og er i sorg kan det være svært at finde hvile. Selv lang tid efter du har mistet, oplever du måske, at du stadigvæk føler dig anspændt, fuld af tyngde og håbløshed og ude af stand til at føle glæde.

Jeg kan ikke fortælle dig, hvordan du hurtigt får det bedre, for sorgen og du lever sammen i kortere eller længere tid afhængig af, hvad der sker i dig, men jeg kan fortælle dig noget andet. Undervejs på din rejse med sorgen som ledsager, kan du hjælpe dig selv og skabe lindring, så du, selvom det gør ondt, bedre kan være i det. Den øvelse, ”At hvile i hjertet”, jeg giver dig her, håber jeg, du kan få glæde af.

Først skal du have lidt teoretisk viden. Ifølge den nyeste forskning* er der en forbindelse mellem højre hjernehalvdel og hjertet (eller hjertecenteret, dvs. midt på brystkassen). Højre hjernehalvdel giver adgang til tilstande med indre fred, glæde, medfølelse, kærlighed og autenticitet, og den er centreret i hjertet. Venstre hjernehalvdel er centreret i hovedet. Den er vores normale bevidsthed (”den vi er vant til”), som er beregnet på at fokusere. Når den venstre hjernehalvdel er i balance med den højre hjernehalvdel fokuserer den på det positive samt vores mål og ønsker, men uden denne balance piner og plager den sig selv med bebrejdelser, skyld, negativitet, bekymringer, tvivl, travlhed mm.

En balance mellem de to hjernehalvdele er altså det afgørende for vores velbefindende og sundhed. Når du er i sorg og f.eks. ikke kan sove eller stoppe tankemylderet, skyldes det venstre hjernehalvdel, der helt har taget over. Den analyserer, hvad der er sket, den VIL forstå, hvad døden er, den vil tvinge tiden tilbage, så alt er som før, og den søger først og fremmest for at holde frygten stangen. Frygten for at mærke de voldsomme følelser, smerten rummer.

Når du laver øvelsen: ”At hvile i hjertet”, hviler din opmærksomhed i hjertecenteret. Dette aktiverer din højre hjernehalvdel og de følelser, der hører hjertet til, som f.eks. kærlighed, omsorg og taknemmelighed. Disse følelser har en meget gavnlig virkning på kroppen og psyken. Du falder til ro, bliver mere stille, mærker dig selv og kan bedre rumme dig selv, som den du er lige nu.

Sådan laver du øvelsen: ”At hvile i hjertet”:
Fokuser din opmærksomhed i hjertecenteret midt på brystkassen.
Slap af så godt du kan, træk vejret stille og roligt som det føles naturligt.
Bliv ved med at holde opmærksomheden der med følelsen af at give slip, som om du læner dig tilbage og bare hviler i hjertecenteret.
Hvis du har lyst, kan du lægge din hånd midt på brystkassen imens som en støtte til at mærke stedet.

”At hvile i hjertet” er en øvelse, der har hjulpet mig i mange forskellige sammenhænge igennem mit liv. I de første smertefulde år efter min eksmands død (min tætteste hjerteven) hjalp den mig med at turde mærke min kærlighed til ham, uden at frygten bremsede mig. I de følgende år har den hjulpet mig til at blive mere og mere fri til at være den, jeg nu er, hvor jeg igen står sikkert og godt, endda med større styrke end tidligere.

 

*f.eks. Gill Edwards, ”Bevidst Medicin”