Bekræftelser i sorgen støtter og hjælper

Når du er i sorg, kan du hjælpe og støtte dig selv ved at tænke nye tanker. Du oplever måske lige nu, eller du har oplevet, at tankerne myldrer i dit hoved og hindrer dig i at finde ro. Det kan føles, som om tankerne har deres helt eget liv, og du kan bare se på uden at vide, hvordan du igen bliver ”herre i eget hus”.

En af de måder, du kan hjælpe dig selv på, er via bekræftelser. Dvs. bestemte sætninger du siger indeni eller højt.

Hvis du lige har mistet, føler du måske et desperat ønske om at få tankerne til at tie stille. Det, der er sket, kører i tankerne uafbrudt, og dine følelser for den, du har mistet, sætter ord på din smerte igen og igen. Du befinder dig i den første turbulente sorgperiode, hvor følelser og tanker som store bølger vælter dig rundt. I stedet for at kæmpe for at få det til at holde op, vil jeg foreslå dig at nå frem til en accept. Du kan ikke stoppe det, men du kan følge med med mindst mulig modstand, og det sker ved accept. Du siger helt enkelt til dig selv, at du sørger, og det er ok. Så den første bekræftelse lyder:

”Jeg er i sorg, og det er ok.” Eller: “Jeg sørger, og det er ok.”

Blot at sige dette giver i sig selv lidt mere ro, fordi du slipper kampen og accepterer, at det er, som det er.

Længere henne i sorgen er smerten lige stor, men bølgerne er ikke så høje og ukontrollable. I stedet kan du være meget udmattet, fordi smerten har presset dig så længe, og tankemylderet gør dig yderligere anspændt. Du har brug for håb om og tillid til, at dit liv på et tidspunkt igen vil være fyldt med glæde og engagement. Mærker du bare håbet vokse en smule, har du allerede fat i en positiv ende, der herefter forstærker sig selv. Jeg kan foreslå følgende bekræftelser, der kan være med til at styrke dig:

”Jeg stoler på, at livet støtter mig”
”Jeg indånder livet. Jeg er tryg.”
”Jeg har tillid til livet.”
”Jeg hviler i kærlighed.”

Måske passer sætningernes ordlyd ikke lige til dig, og så omformulerer du dem sådan, at de ligger godt i din mund. Det væsentlige er, at du, når du bliver opmærksom på dit tankemylder eller negative tanker, straks stille og roligt slipper dem og dernæst flytter opmærksomheden til den bekræftelse, du har valgt, og siger den indeni eller højt gerne flere gange.

Du kan vælge én bekræftelse, eller du kan bruge forskellige. Vælg det du føler dig godt tilpas med. Jeg håber, du får glæde af det.