Øvelse til afspænding

Du lægger dig ned eller sætter dig på en stol med god støtte. Sørg for st sidde/ligge godt og varmt.

Træk vejret dybt et par gange.
(sidder du, skal du sørge for at have begge fødder i gulvet)

Flyt opmærksomheden til dine fødder.
Hvordan føles fødderne indeni?
-er de varme/kolde
– snurrer/vibrerer/pulserer/dunker det i dem, eller er der helt stille i dem?

Mærk kontakten mellem fødderne og gulvet (hvis du sidder).
Mærk gulvet under fødderne.

Flyt opmærksomheden til anklerne.
Hvordan føles de?

Mærk nu underbenet.
– pulserer livet gennem dem?

Mærk nu knæet … (og dernæst flytter du opmærksomheden fra kropsdel til kropsdel og mærker efter, hvordan de føles) … lårene, underlivet/hofterne, maven, brystkassen, skuldrene, armene, hænderne, halsen/nakken, kæberne, hele ansigtet, hele hovedet … og til sidst:

Mærk nu hele kroppen på én gang – fra toppen af hovedet hele vejen ned til tåspidserne.

Bliv evt. liggende/siddende en lille stund, inden du fortsætter din dag.

Falder du i søvn, er det ok. Du når måske ikke øvelsen igennem, men du har slappet af og hvilet godt.

Vær et par minutter (evt. længere) med din opmærksomhed ved hver kropsdel, hvor du giver dig god tid til at mærke den, som den er.