Afspænding ved søvnproblemer

Du har sikkert prøvet flere gange at ligge og vende og dreje dig i sengen om natten, enten fordi du ikke kunne falde i søvn, eller fordi du vågnede op og ikke kunne falde i søvn igen. Det sker for mange, der har mistet. Grunden er som regel den, at nervesystemet er anspændt, og vi er ude af stand til at slappe tilstrækkeligt af til at kunne få en god søvn. Det kan vare ved i flere år efter tabet, men er som regel værst den første år.

Hvis det kan lykkes for dig at fokusere opmærksomheden i kroppen, kan du være heldig, at anspændtheden giver så meget slip, at du falder i søvn. Det svære ved at gøre dette er, at det at fokusere kan være et problem i sig selv. Den første tid efter tabet vil de færreste kunne magte det, men herefter kan du øve dig, og så vil du efterhånden blive i stand til det.

Her kommer et forslag til, hvordan du kan gribe det an:
– træk vejret dybt nogle gange
– flyt opmærksomheden til fødderne, og mærk hvordan det føles indeni fødderne. Det kan være uhyre vanskeligt at få opmærksomheden ind i fødderne, næsten som spærrede en mur adgangen, og du kan føle, at du skal presse dig igennem, som når du f.eks. går gennem vand. Bliv ved indtil du mærker, du er indenfor. Mærk så om fødderne er varme eller kolde, snurrer, vibrerer det i dem, føles de ens eller forskellige osv.
– ryger opmærksomheden væk med tankerne imens, flytter du den bare roligt tilbage til fødderne, når du opdager det
– lad nu opmærksomheden vandre op igennem kroppen – være i underbenene, knæene, lårene, bagdelen, bækkenet, maven som slappes helt af, brystkassen, skuldrene, overarmene, underarmene, hænderne, hals og nakke, kæberne, hele ansigtet, hele hovedet og til sidst hele kroppen
– hvert sted lader du opmærksomheden hvile for en lille stund og mærker, hvordan det føles indeni
– efter øvelsen føler du dig mere rolig og har større chancer for at falde i søvn, eller måske falder du i søvn undervejs

Det kan være en god ide at lave afspændingen om dagen igennem en periode, så du lærer den godt at kende. Så går det lidt lettere om natten, hvor du er udmattet og frustreret.

Jeg håber mit forslag kan hjælpe dig til en bedre søvn.